Budowanie zespołu w firmie: na co powinniśmy zwrócić uwagę? Słowa klucz: ludzie do zespołu, zespół, budowanie zespołów, zgrany zespół, zespół w pracy, cechy osobowości, współpraca, zalety pracy w grupie, praca zespołowa, ludzie, cechy zgranego zespołu, ludzie do pracy. Zanim dowiecie się kogo warto mieć w swoim zespole, a komu lepiej podziękować na starcie, zastanówcie się czym dla Was jest zespół?
- Czy uważacie, że warto pracować w zespole, a może praca indywidualna jest bardziej efektywna?
- Co to znaczy, że zespół jest zgrany i jak go zbudować?
- Gdzie szukać ludzi i jak ich w ogóle znaleźć?
- Jakie cechy osobowości w zespole są pożądane, z kim chcielibyście pracować?
Sprawdź, o czym musisz pamiętać i na co musisz zwrócić uwagę biorąc się za budowanie zespołu w firmie!
Czym są zespoły?
W pierwszej wybranej książce do socjologii czy zarządzania znajdziemy prostą definicję zespołu, niezależnie czy mówimy o drużynie sportowej, zespole muzycznym czy zespole pracowników. Jest to „Zbiór ludzi, którzy posiadają wspólny konkretny cel działania i wzajemnie uzupełniające się umiejętności” Ciężko jest zanegować taką definicję, ale czy wspólny cel i uzupełniające się umiejętności danych osób wystarczą, by zbudować efektywny zespół?
Każdy zespół wyróżniają pewne, konkretne cechy. Łatwo to sobie wyobrazić na przykładzie drużyny piłki nożnej – bardzo na czasie!
· Struktura organizacji i jasny podział zadań
W piłce nożnej każdy z zawodników ma przypisaną pozycję, na której gra oraz obowiązki, które do niego należą, w zależności od posiadanych kompetencji i i preferencji. Napastnik, odpowiedzialny jest za zdobywanie bramek, a bramkarz za obronę bramki– tak samo jest w przypadku pracowników organizacji, należy wcielić się w trenera i przypisać odpowiednie obowiązki, poszczególnym pracownikom.
· Odpowiedzialność zbiorowa
Mówiąc o wynikach meczu mówimy np. „Real Madryt wygrał z PSG” , nie wyróżniamy poszczególnych jednostek „Karim Benzema ( napastnik) wygrał z Keylorem Navasem ( bramkarz)” Mimo faktu, iż Benzema zdobył trzy gole, a Navas je wpuścił, odpowiedzialność spoczywa na całej drużynie. Niezależnie od tego, czy jest to wygrana, czy porażka, zespół charakteryzuje odpowiedzialność zbiorowa za rezultaty pracy, a każdy jego członek musi liczyć się z konsekwencjami, jakie mogą ponieść pozostali.
· Podobne, określone zachowania członków
W zespołach panują pewne normy i standardy zachowań, które pomagają między innymi w komunikacji. Osoby w zespole wiedzą, jak się zachować oraz czego mogą spodziewać się po innych. W każdej organizacji, jak i zespole panuje pewna kultura, która charakteryzuje dany zespół. Zawodnicy Manchester United, będą mieli inne zachowania i zwyczaje niż zawodnicy Manchesteru City, mimo że oba kluby są z Anglii i występują w Premier League, tak samo będzie z zespołem marketingu firmy XYZ, a jej działem IT.
· Sposoby komunikacji
Na murawie to trener odpowiedzialny jest za przekazywanie informacji, wiedzy i bieżących spostrzeżeń oraz sposobu, w jaki to robi i kiedy. Sprawna komunikacja to nie tylko dawanie rad, ale słuchanie i dawanie informacji zwrotnej. Osobą odpowiadającą pozycji trenera jest oczywiście kierownik zespołu.
Kim jest kierownik zespołu?
Kierownik zespołu, lider, przywódca, menedżer a może wyżej wspomniany trener? Określeń, tak samo, jak zespołów, drużyn, organizacji, klubów… jest wiele. Mimo różnych nazw i specjalizacji zakres czynności osoby zarządzającej zespołem jest taki sam. Funkcje zarządzania są równie uniwersalne, jak charakterystyka zespołów i można dostosować je do działań różnych jednostek, z różnych z organizacji.
Dowiedz się więcej w tym temacie: Przewodnik dla lidera | Budowanie zespołu w XXI wieku
Co należy do obowiązków kierownika?
Planowanie
Planowanie, czyli nic innego jak ustalanie celów na przyszłość i sposobów jak je osiągnąć. Co chcemy osiągnąć i co musimy zrobić, żeby się to udało?
Organizowanie
Organizowanie, to właśnie w tej fazie powstaje zespół, który posiada już jasno określony cel. Następuje podział pracy, delegacja zadań, zapewnienie informacji i tworzy się struktura organizacyjna.
Motywowanie
Nikt nie motywuje tak jak charyzmatyczny przywódca! Teorii motywacyjnych jest wiele. Ważne, żeby znać swoich pracowników i wiedzieć, co będzie dla nich najbardziej satysfakcjonujące, oraz którą teorią się posiłkować.
Kontrolowanie
Błędne jest myślenie, że kontroli dokonujemy na samym końcu pracy czy projektu. Dobry kierownik kontroluje przebieg prac od początku ich trwania do końca, kiedy to sprawdza, czy udało się zrealizować wszystkie cele.
Oczywiście funkcji zarządzania jest więcej, te najbardziej znane należą do Henriego Fayola. Jeśli dopiero zaczynacie przygodę z zarządzaniem, warto się z nimi zapoznać. Można zatem powiedzieć, że kierownik zespołu to osoba, która planuje, organizuje, motywuje i kontroluje pracę swojego zespołu oraz jest konieczna, aby zespół prawidłowo funkcjonował.
Budowanie zespołu w firmie | Wady i zalety
Zalety
Praca zespołowa to podstawa funkcjonowania każdej większej organizacji. Stoisz przed decyzją stworzenia swojego zespołu? Zobacz jakie wady i zalety niesie za sobą praca zespołowa.
To może Cię zainteresować: Szkolenia z przywództwa dla kobiet: Budowanie kobiecych liderów
Kreatywność, efektywność, możliwość wymiany doświadczeń między pracownikami czy większa wydajność to podstawy pracy zespołowej. Dzieje się tak między innymi za sprawą dwóch zjawisk:
- Synergii społecznej, polega na tworzeniu nowych wizji, planów po tzw. burzy mózgów. Nie szuka się rozwiązań, które będą odpowiadały każdemu – tworzy się nowe.
- Facylitacji, czyli presji związanej z obecnością innych osób i chęcią pokazania się z jak najlepszej strony, ze względu na możliwości bycia ocenionym przez innych.
Duży wpływ na efektywność pracy ma także mniejsza ilość obowiązków i zadań, które spoczywają na jednym pracowniku – może skupić się on tylko na powierzonej mu części.
Wady
Oczywiście mimo wielu zalet pracy zespołowej istnieją także wady. „Syndromy grupy” na przykład:
- Syndrom myślenia grupowego – tzw. dążenie do jednomyślności, brak własnej opinii, unikanie na siłę konfliktów i mniej popularnych poglądów.
- Polaryzacja grupowa – kiedy decyzje działań zespołu są bardziej lub mniej ryzykowne niż indywidualnej jednostki.
- Syndrom ogłupienia grupowego– branie pod uwagę jednego pomysłu, zazwyczaj jednej osoby, ze względu na jej doświadczenie.
Częstym problemem, z którym spotykają się zespoły jest też próżniactwo społeczne, kiedy jednostka korzysta z anonimowości i nie wywiązuje się z powierzonych zadań licząc, że ktoś inny wykona jego obowiązki. Duży wpływ ma tu zjawisko rozproszonej odpowiedzialności, brak poczucia osobistej odpowiedzialności za działania grupy, efektem odwrotnym są też jednostki dominujące w grupie, także negatywnie wpływające na jej funkcjonowanie.
Wszystkie wady i problemy łatwo rozwiązać, jest to zadanie dla kierownika zespołu! Przede wszystkim jasno określony cel i dobrze dobrani pracownicy, po drugie kontrolowanie pracy i rozliczanie każdego z osobna. Będzie to nie tylko dodatkowy motywator, ale ułatwi to końcową ocenę grupy i poszczególnych jednostek.
Jeśli ciekawi Cię ta tematyka, to tutaj mamy inny artykuł w tej tematyce: Budowanie zespołu w firmie | Gdzie szukać pracowników?
Zalety pracy zespołowej | Wady pracy zespołowej |
Większa kreatywność, możliwość wymiany doświadczeń, synergia | „Syndromy grupy” |
Efektywność, większa wydajność | Próżniactwo społeczne |
Oszczędność czasu i mniej obowiązków | Dłuższy czas podejmowania decyzji |
Atmosfera: budowanie relacji i więzi | Konflikty, jednostki dominujące |
Podział zadań i obowiązków | Rozproszona odpowiedzialność |
Cechy osobowości pracowników
Pewnie każdy zapytany o cechy osobowości wymarzonego pracownika, wymieniłby: uczciwy, kreatywny, pracowity… Może warto rozpatrzyć potencjalnych pracowników w innych kategoriach?
Osobowość określa niepowtarzalność i unikalność człowieka jako jednostki. Dzięki niej możemy poznać podobieństwa i różnice między ludźmi oraz znaleźć wyróżniające daną osobę wzorce odczuwania i myślenia. W swoim zespole oprócz ludzi z różnymi umiejętnościami warto znaleźć jednostki o różnych osobowościach, przydatne mogą okazać się testy osobowości:
Test 16 osobowości: jest to test, który sprawdza nasze cztery indywidualne wymiary, i na ich podstawie przyporządkowuje nas do jednej z 16 konkretnych osobowości. Został stworzony przez Isabel Briggs Myers i Katherine Cook Briggs, a następnie dopracowywany przez wielu specjalistów.
Aspekty, które bada test osobowości
- Umysł ( ekstrawertyk/introwertyk)
- Energia (intuicyjny/realistyczny)
- Natura (kierujący się logiką/zasadami)
- Taktyka (planujący/poszukujący)
- Identyfikacja ( asertywny/ czujny)
Typy osobowości w teście osobowości
- Odkrywcy
- Analitycy
- Dyplomaci
- Strażnicy.
Oczywiście tego typu testów nie powinno się brać całkiem na poważnie, aczkolwiek przyszłemu kierownikowi zespołu, testy osobowościowe mogą pomóc w wielu aspektach.
W czym kierownikowi może pomóc test osobowości pracownika
- Poznaniu mocnych cech i predyspozycji pracownika.
- Dopasowaniu pracownika do zespołu i kultury organizacyjnej.
- Oszczędności czasu i krótszym procesie rekrutacji.
- Przygotowaniu planów szkoleniowych i strategii HR.
Budowanie zespołu w firmie | Gdzie szukać ludzi do pracy?
Budowanie zespołu w firmie może być tak frustrującym procesem, jak sam proces szukania pracy, zatem gdzie szukać pracowników? Tam, gdzie oni szukają pracy.
- Pracuj.pl
- OLX
- infoPraca.pl
- Specjalistyczne grupy na Facebooku
- Ogłoszenia na mediach społecznościowych firmy
- A może rekrutacja wewnętrzna?
Jeśli uważnie czytaliście artykuł wiecie jakie cechy powinien mieć zgrany zespół oraz jakie funkcje powinna spełniać osoba zarządzająca zespołem, aby jego działania były jak najbardziej efektywne. Zastanawiając się jak to wszystko złożyć w całość, zobacz małe podsumowanie i nigdy o tym nie zapominaj!
- Wspólny cel!
- Zasady i normy panujące w zespole, które muszą być zaakceptowane przez wszystkich członków
- Szczerość, zaufanie i wzajemny szacunek – fundamenty funkcjonowania zespołu
- Odpowiednio dobrany zespół – ważne są umiejętności, ale także osobowość pracowników
- Mocna pozycja lidera
- Wspólne dbanie o poprawną komunikację w zespole
- Kontrolowanie pracy, motywacja pracowników i obiektywna ocena