Czym jest MLM i ile można na tym zarobić? Aktualna sytuacja w Polsce i na świecie sprawiła, że wiele osób szuka dodatkowego zarobku. Na szczęście w dzisiejszych czasach wachlarz możliwości jest naprawdę szeroki. Jedynym z pomysłów może być wypełnienia ankiet, oglądania reklam, prowadzenie bloga, a nawet praca w MLM. Czym właściwie jest MLM ile można zarobić angażując się w ten rodzaj pracy? O tym opowiemy Ci w niniejszym artykule.
MLM – co to właściwie jest?
MLM to multi level marketing, zwany też marketingiem sieciowym lub marketingiem wielopoziomowym. Jest to właściwie nic innego jak system dystrybucji produktów i usług, oparty na sprzedaży bezpośredniej. Realizowany jest przez niezależnych handlowców, którzy odgrywają rolę pośrednika między producentem a nabywcami. Celem marketingu sieciowego jest szybsze i tańsze dostarczanie produktów. Firma działająca na zasadach MLM nie posiada punktów stacjonarnych, w których sprzedaje swoje produkty. Dzięki temu wiele oszczędza.
Na czym polega działanie w MLM?
Stosując ten rodzaj marketingu nie promuje się marki za pomocą tradycyjnych form przekazu. Członkowie struktury działają na zasadzie poczty pantoflowej, tworząc w ten sposób sieć sprzedaży. Każdy członek organizacji ma możliwość zapraszania do współpracy ludzi, którzy razem z nim stworzą zespół. Osoba rekrutująca staje się liderem i im więcej osób ma w swoim teamie oraz im skuteczniej sprzedają produkty marki, tym jego zarobki wzrastają. Firma rozlicza się z handlowcami na zasadzie prowizji od sprzedaży.
To może Cię zainteresować: Probiotyki a prebiotyki – na czym polega różnica między nimi?
Czy MLM jest legalne?
Marketing sieciowy często jest określany piramidą finansową. Jednak w ten sposób nazywają go wyłącznie osoby, które nie rozróżniają pojęć. W przypadku nielegalnej piramidy finansowej członkowie otrzymują prowizje wyłącznie od wpłat rekrutowanych do struktury osób. Natomiast u osób zajmujących się MLM przychody zależą od samodzielnej sprzedaży towarów oraz obrotu członków, których zrekrutowali do sieci.
Ile możesz zarobić pracując w MLM?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Początkowo zarabiasz wyłącznie z prowizji od sprzedanych produktów. Przy produkcie kosztującym 30 zł, Twoja prowizja wynosi zazwyczaj około 5-10 zł. Aby zarobić tysiąc złotych, wyłącznie za pomocą tego jednego produktu musisz sprzedać ich ok. 100-200 sztuk. Jednak zapraszając do członkostwa kolejne osoby, które również będą generowały obrót ta kwota może się znacznie zwiększyć.
To także może Cię zainteresować: Przeczytaj "Wordle – czym jest i jak grać? Recenzja gry", aby dowiedzieć się więcej!
Natomiast według badań szansa na zarobek w przypadku MLM to jedynie 1%. Mniej niż 10 na 1000 osób zarabia na marketingu wielopoziomowym. Dlaczego tak się dzieje? Niewiele osób ma wystarczająco determinacji, aby podbić ten świat. Nie bez znaczenia jest również czas wejścia do MLM. Im marka jest mniej znana na rynku, tym większą masz szansę na zdobycie wysokiej pozycji i faktyczne zarabianie. W późniejszym etapie znacznie ciężej się przebić.
To także może Cię zainteresować: Przeczytaj "Farbowanie włosów w domu – czym kierować się przy wyborze farby do włosów?", aby dowiedzieć się więcej!
Plusy działania w marketingu wielopoziomowym (MLM)
Czy marketing wielopoziomowy to dobry sposób na dodatkowe źródło dochodu? To zależy. Jeśli posiadasz kapitał, który możesz przeznaczyć na zainwestowanie w produkty oraz duże zdolności interpersonalne, które sprawiają, że z łatwością sprzedajesz i nawiązujesz kontakty, to jest duża szansa, że MLM jest dla Ciebie! Choć ta praca jest wymagająca i potrzebujesz do tego sporo samozaparcia, to wiążę się ona z wieloma zaletami. Przede wszystkim nie potrzebujesz specjalnych kwalifikacji, a godziny pracy są w pełni elastyczne i możesz je dopasować do swojego czasu wolnego. Kolejnym atutem jest wsparcie mentorów oraz możliwość uczestniczenia w różnorodnych szkoleniach dotyczących sprzedaży i rozwoju osobistego. Wiele firm oferuje również premię czy finansowanie wyjazdów zagranicznych, jeśli Twoje wyniki sprzedażowe są wystarczająco dobre.
Marketing sieciowy – minusy
Nie bez znaczenia są również wady tego rodzaju marketingu. Rekrutowanie kolejnych osób do biznesu jest ciężkie. Szczególnie wtedy, gdy sam na początku drogi nie widzisz realnych efektów swojej pracy, a Twoi mentorzy obiecują złote góry. Ponadto najczęściej werbuje się do zespołu znajomych lub rodzinę, którzy mieszkając w tej samej okolicy stanowią dla Ciebie konkurencję w sprzedaży. Szansa na sukces jest wówczas niewielka. W MLM są również ukryte koszty, o których nie dowiesz się od liderów. Współpracują z firmą jesteś zobligowany do kupowania i testowania nowych produktów oraz coraz większych ilości. Nawet zanim zdążysz sprzedać poprzednie. W takiej sytuacji zostajesz ze stosem niepotrzebnego towaru, którego nikt nie chce kupić i coraz mniejszymi środkami na koncie bankowym.
A więc czy warto wejść do świata MLM?
Wszystko zależy od tego, jak długo jest na rynku firma, z którą chcesz rozpocząć współpracę. Jeśli członków zespołu jest dużo, Twoja szansa na powodzenie jest niewielka. Jednak w przypadku, gdy firma dopiero wchodzi na rynek, można spróbować. Być może uda Ci się wówczas osiągnąć na tyle duży sukces, aby chociaż dorobić sobie do pensji. Warto podkreślić, że istnieją lepsze sposoby na dodatkowe źródło dochodu niż MLM.