Celem probiotyków i prebiotyków jest wsparcie organizmu w budowaniu oraz utrzymywaniu zdrowych kolonii bakterii, ale też innych mikroorganizmów. To z kolei wspiera pracę jelit i układu pokarmowego. Działają wielokierunkowo, m.in. budując odporność organizmu, chroniąc przed patogenami, poprawiając wchłanianie minerałów. Jakie są różnice między probiotykami a prebiotykami?

Czym różnią się probiotyki od prebiotyków?

Zarówno jedne, jak i drugie związki są bardzo ważne dla organizmu człowieka, jednak pełnią odmienne role. Jeśli chodzi o probiotyki, to są to żywe bakterie, które znajdują się w określonych produktach spożywczych oraz suplementach diety.

Z kolei prebiotyki to substancje, które wywodzą się głównie z węglowodanów i ludzie nie są w stanie ich strawić. Są one pożywieniem dla mikrobioty jelitowej. Suplementacja preparatami z tymi związkami może wspomóc odpowiednią równowagę bakterii i tym samym pomóc w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania jelit, ale również całego organizmu. 

Jakie są funkcje probiotyków?

Probiotyki wykazują prozdrowotne działanie na ludzki organizm:

  • usprawniają procesy trawienne,
  • dbają o prawidłową florę bakteryjną,
  • zapobiegają biegunkom i zaparciom,
  • wzmacniają odporność organizmu,
  • łagodzą objawy alergii związane z nietolerancją laktozy,
  • chronią przez rozwojem infekcji grzybiczej,
  • obniżają poziom złego cholesterolu,
  • zwiększają absorpcję witamin i minerałów,
  • działają osłonowo w trakcie antybiotykoterapii.

jakie są funkcje probiotyków. Close up of variety fermented foods on light mint background. Healthy food concept for strong immunety and human microbiome

Jakie są funkcje prebiotyków?

Prebiotyki zwiększają namnażanie się dobrej flory bakteryjnej. Co więcej, aktywizują bakterie, które odpowiedzialne są za fermentację w jelicie grubym. Te bakterie pełnią funkcję ochronną – chronią organizm przed wzrostem chorobotwórczych bakterii, które mogą wywołać choroby jelit.

Prebiotyki regulują pracę układu pokarmowego i powinny po nie sięgać osoby, które mają wysoki poziom złego cholesterolu we krwi, gdyż skutecznie go zmniejszają. Przyczyniają się również do zwiększenia absorpcji minerałów z pożywienia – przede wszystkim wapnia.

Źródła probiotyków

Chcąc wzmocnić organizm, wykorzystując probiotyki, warto wprowadzić do swojej diety mleczne, fermentowane produkty, np. kefir, maślanka oraz kiszone warzywa, np. ogórki, kapustę, buraki, a nawet czosnek. Tego rodzaju produkty zawierają głównie pałeczki kwasu mlekowego.

Źródła prebiotyków

Prebiotyki można znaleźć w takich produktach, jak natka pietruszki, mniszek lekarski, mąka, pieczywo, płatki pszenne, cebula, czosnek, cykoria, szparagi, por, pektyny oraz inulina.

Probiotyk, prebiotyk i synbiotyk

Jeśli chodzi o pojęcie synbiotyku, to zawiera on w sobie zarówno probiotyk, jak i prebiotyk. Preparat synbiotyczny ma pozytywny wpływ na ludzki organizm, wspierając żywotność oraz kolonizację bakterii w układzie trawiennym.

Synbiotyk został stworzony w takim celu, aby pomóc w przeżyciu probiotykom. Z obserwacji wynika, że stosowanie synbiotyków poprawia przeżywalność bakterii probiotycznych w trakcie przechodzenia przez górny odcinek przewodu pokarmowego.

Probiotyki i prebiotyki pozytywnie wpływają na organizm i warto włączyć je do swojej diety, również w postaci suplementów diety. Odpowiednie żywienie ma ogromne znaczenie dla zachowania zdrowia i uchronienia się przed wieloma chorobami. Więcej na temat dobrego odżywiania można znaleźć na stronie zywieniemaznaczenie.pl.