W erze cyfryzacji poszukujemy szybkich i prostych rozwiązań. Nic więc dziwnego, że obecnie robienie zakupów przenosi się do internetu. Dla konsumentów stanowi to dużą oszczędność czasu, a także możliwość swobodnego wybierania między konkurencyjnymi produktami i wybrania tego najlepszego. Sprzedaż przez internet, czyli tzw. e-commerce, daje też wiele możliwości przedsiębiorcom. Czy wiesz, jak należycie je wykorzystać i z sukcesem sprzedać Twój produkt on-line?

Gdzie sprzedawać w internecie?

Własna strona internetowa 

Niewątpliwie najskuteczniejszą metodą będzie założenie własnej strony sprzedażowej. Według raportu portalu Senuto E-commerce w Polsce w 2021, w polskim Google istnieje obecnie 87 489 sklepów internetowych. Jak przy tak dużej konkurencji znaleźć niszę i zdobyć rozpoznawalność? Właściwym rozwiązaniem przy zakładaniu pierwszej strony internetowej będzie oddanie tego w ręce specjalistów – programistów, grafików. Można oczywiście zabrać się za to samodzielnie lub skorzystać z pomocy serwisów takich jak np. Sky-shop. 

Zalet posiadania własnego sklepu internetowego jest z pewnością wiele. Daje to dużą niezależność, możliwość samodzielnego kształtowania marki oraz kontroli zysku. Istnieje również duże prawdopodobieństwo, że klient zadowolony z produktu chętnie wróci na stronę i ponownie dokona zakupów.

Jak sprzedawać swoje produkty w internecie

Porównywarki cenowe

Fenomenem ostatnich lat są serwisy takie jak Ceneo.pl, Skąpiec, Allani, nokaut czy Domodi. Dlaczego musisz na nich być, jeśli chcesz osiągnąć efektywną internetową sprzedaż? Z uwagi na swoją dużą popularność wśród konsumentów, często osiągają one najwyższe pozycje w wyszukiwarkach. Może się okazać, że w przypadku twojej branży, porównywarka będzie pokazywać się wyżej niż Twój sklep. Ten, wydaje się błahy, fakt może realnie wpłynąć na Twoją sprzedaż, dlatego nie można go bagatelizować!

Porównywarki w jasny sposób pozycjonują również konkurencyjne produkty pod względem ceny i jakości, dając w ten sposób jasny przekaz klientom. Korzystanie z nich może pomóc ci przezwyciężyć konkurencję i stać się liderem w Twojej branży.

Platformy zakupowe i portale aukcyjne

Korzystanie z takich usług ma wiele zalet, jak i wad. Z pewnością dużym plusem są zasięgi, które umożliwiają dotarcie do dużej liczby odbiorców w krótkim czasie. Platformy i portale często oferują również dobre pozycjonowanie ofert, możliwość szybkiego rozpoczęcia sprzedaży, a nawet dostęp do dodatkowych narzędzi, uatrakcyjniających Twój produkt.

Jakie są wady? Musisz liczyć się przede wszystkim z faktem, że będziesz musiał ściśle dostosować się do polityki danego portalu. Koszty takiej promocji potrafią być wysokie, niekiedy portal pobiera prowizję (jak np. Allegro). W ten sposób nie zbudujesz własnej marki, możesz to jednak wykorzystać jako element Twojej strategii. 

To także może być dla Ciebie interesujące: Jak zadbać o swój rozwój osobisty skutecznie i pokonać lęk? 

Mężczyzna płaci za zakupy w internecie

Sklepy w social mediach

Media społecznościowe, kojarzone głównie z niepozornymi treściami lifestylowymi i marketingiem, od jakiegoś czasu służą również jako doskonałe narzędzie internetowej sprzedaży. Za pośrednictwem usługi „sklep” na Facebooku czy Instagramie możesz teraz prezentować swoje produkty. Zainteresowany klient może albo zostać przekierowany na stronę, albo rozpocząć konwersację na temat produktu. Dziś z social mediów korzysta około 59% populacji świata i 94% wszystkich osób korzystających z internetu. To idealny powód, żeby właśnie w nich rozpocząć sprzedaż on-line!

Jak obrać najskuteczniejszą strategię?

Pamiętaj, że najbardziej wydajna będzie sprzedaż wielokanałowa. Nie ograniczaj się jedynie do jednej przestrzeni, w której będziesz promować swój produkt. Dziś 52% internautów wybiera sklepy internetowe, a 38% platformy zakupowe. Aby osiągnąć sukces:

  • Na początku zajmij się tworzeniem własnego sklepu internetowego, a dopiero potem rozszerzaj swoją działalność na inne platformy.
  • Wyobraź sobie postać swojego przeciętnego klienta (buyer personę) – jakie ma potrzeby? Z jakich portali internetowych korzysta? W jaki sposób najłatwiej będzie Ci do niej dotrzeć?
  • Od samego początku wdrażaj skuteczne działania marketingowe. Jak to zrobić, opowiadamy poniżej. 

Promowanie produktów w internecie 

Internet to specyficzna przestrzeń, w której klient nie ma możliwości bezpośredniego kontaktu z produktem. Dlatego jako sprzedawca w internecie musisz skupić się na dwóch kwestiach – estetycznej prezentacji oraz na przystępnym opisie Twojego produktu. 

Opis produktu

Kiedy masz już estetyczną i atrakcyjną grafikę, przychodzi czas na sporządzenie opisu Twojego produktu. W tym przypadku mniej wcale nie będzie oznaczało więcej. Konsument, pozbawiony możliwości zobaczenia produktu na żywo, będzie chciał zasięgnąć jak największej liczby informacji. Dlatego warto zadbać, aby opis był wyczerpujący. Czego unikać sporządzając opis produktu?

  • Ściana tekstu i skomplikowany język – tekst powinien być pisany przystępnym i zwięzłym językiem. Zapomnij o wielokrotnie złożonych zdaniach i wyszukanych epitetach. 
  • Nachalna hiperbolizacja zalet produktu – postaw na naturalność. Podając jedynie, że Twój produkt jest najlepszy, najładniejszy, najskuteczniejszy, całkowicie nie popierając tego argumentami, prędzej wprawisz klienta w zażenowanie, niż faktycznie skłonisz go do zakupu. 
  • Unikatowość – sprawdź, jak robi to konkurencja i postaraj się, aby Twój opis jakoś się wyróżniał, wskazywał na cechy, których nie ma u innych producentów. 

Jeśli ciekawi Cię ta tematyka, to tutaj mamy inny artykuł w tej tematyce: Postaw na minimalizm kosmetyczny i zostaw te 3 produkty w swojej kosmetyczce

Media społecznościowe

Marketing wirusowy

Czy słyszałeś o viral marketingu? Ta strategia polega na zainicjowaniu przez ciebie akcji promocyjnej, która będzie na tyle chwytliwa, aby to internauci zaczęli wymieniać się nią między sobą, reklamując Twój produkt. Może być to zdjęcie, filmik, mem lub cokolwiek, co będzie oryginalne i atrakcyjne dla odbiorców. Jest to świetny sposób na marketing, ponieważ wymaga od Ciebie akcji jedynie na początku, a potem reklama teoretycznie robi się sama. Kluczowe jest jednakże dobre opracowanie pomysłu. 

Opinie i rekomendacje klientów

Nieodłącznym elementem internetu są interakcje oraz feedback konsumentów. Nic tak nie poprawi wizerunku Twojej marki, jak pozytywne opinie klientów. Po dokonanej sprzedaży nie zapomnij poprosić ich o zostawienie pozytywnego komentarza. W kontekście social mediów możesz również zaprosić do współpracy influencerów, którzy mogliby promować Twoje produkty na swoich profilach.

Klient wystawiający opinię w internecei

Zobacz także: Jak zwiększyć popularność swojej firmy budowlanej na Instagramie?

Formalne aspekty prowadzenia sklepu on-line

Aby prowadzić sklep internetowy, nie musisz zakładać działalności gospodarczej. Sprzedaż możesz prowadzić za pośrednictwem działalności nierejestrowanej pod warunkiem, że twoje przychody nie przekraczają połowy wartości pensji minimalnej brutto w danym roku. W praktyce musisz jednak zweryfikować, czy opłaca Ci się prowadzić sprzedaż online jako osoba fizyczna – zależy to od branży, współprac z innymi przedsiębiorstwami czy hurtowaniami. 

Podatki za sprzedaż w internecie

Prowadząc sklep w internecie, podobnie jak w świecie niewirtualnym, musisz się liczyć z naliczeniem podatku dochodowego, a niekiedy podatku VAT. Zanim rozpoczniesz działalność, sprawdź dokładnie jakie rozliczenie sprawdzi się w przypadku Twojej firmy. 

Mężczyzna kupuje w internecie

 

Rozpocznij sprzedaż już teraz!

Trzymając się powyższych rad, nic nie stoi na przeszkodzie, aby rozpocząć sprzedaż w internecie już teraz. Pamiętaj o nadrzędnym celu – maksymalizacji sprzedaży. Przy wyborze kanałów dystrybucji oraz metod promocji uwzględnij specyfikę Twojej branży i zastanów się, które z nich byłyby najatrakcyjniejsze dla Twojej buyer persony. Wiesz już, jak sprzedać swój produkt on-line. Powodzenia! 

Przeczytaj również: